Kalender

Et retreat i trygge rammer, hvor der gives omsorg for krop og sjæl gennem foredrag, gruppe-
samtaler, yoga og meditation.

Hvordan finder du tilbage i din krop og din sjæl, når du er tynget af sorg og savn?
At miste en man holder af, er så voldsomt og fundamentalt rystende, at det påvirker både krop og
sind på måder, man sandsynligvis ikke har prøvet før og ikke har erfaring med at styre.
I trygge rammer vil vi skabe et rum, hvor du, der har mistet, kan få omsorg og ro til at trække vejret, mærke din krop og i fællesskab med ligesindede udveksle erfaringer med, hvordan det er muligt at leve med din sorg.
Med blid yoga og mindfullness vil vi hjælpe dig til at bruge din egen krops ressourcer til at
stå på dine to ben, så du kan være til i sorgen. Og vi vil hjælpe dig med at sætte fokus på
åndedrættet, så du får mere ro i kroppen og bliver bedre i stand til at være til stede i nuet.
Det kræver ingen forudsætninger at deltage i yogaen.
Gennem guidede seancer hjælper vi dig med at kigge på, hvordan du helt lavpraktisk kan få
ideer og råd til, hvordan du klarer din hverdag, dit arbejde, dit sociale liv, dine nærmeste og
din tid med dig selv.
Efter retreatet får du både skriftligt materiale fra oplæggene og yogaprogrammer med hjem,
så du kan fortsætte med at drage omsorg for dig selv.

På dette retreat underviser jeg sammen med Anna Kløvedal.
Anna er foredragsholder, forfatter og samtalecoach på retreatet.
Hun mistede i 2004 sin 15-årige datter. I 2009 udkom hendes bog ”Ingenmandsland – om afmagt og
kærlighed”, der efterfølgende har resulteret i foredrag både for hospitalspersonale om pleje af
alvorligt syge og for personer, som har mistet eller er pårørende til nogen, der har mistet.
www.anna-klovedal.dk

STED:
Strandgården på Møn:
Bundgarnet 45, 4780 Stege. Ved Råbylille Strand, 50 meter fra stranden.
www.strandgaardenmoen.dk

Ophold i enkeltværelse og fuld forplejning er inkluderet i prisen. Ankomst fredag kl. 14 – afgang søndag kl. 14.

Pris: 4850,-
Datoer: Fredag, lørdag og søndag den 5. til 7. marts 2021

Meditationsgruppe første mandag i hver måned kl 17-18.15.
Første gang den 5.oktober

I gruppen undervises Indsigtsmeditation og meditationsteknikker, der udspringer i den tidlige buddhisme. Hver gang begynder med et lille oplæg om et tema fra den buddhistiske filosofi. Dagens emne bringes med ind i den guidede meditation.

I meditation træner vi vores evne til at være nærværende og blive i stand til at observere, hvad der egentlig sker – med et kærligt og accepterende blik. Vi skærper vores evne til at se, hvad vi gør og skelne imellem dét, der er helende og gavnligt for os – og dét, der gør vores liv mere lidelsesfuldt og mere kompliceret.
I meditation træner vi en kultivering af centrale begreber i den buddhistiske tradition: venlighed, glæde, medfølelse, sindsligevægt.

Hver gang følger en fast struktur:
Oplæg om dagens tema
30-40 minutters fælles meditation med perioder med stilhed
Tepause
Fælles refleksioner over dagens tema

Deltagelse i gruppen kræver hverken forudgående erfaring, eller at du bekender dig til en særlig filosofi eller religion.

Læs mere om Indsigtsmeditation her: https://www.copenhageninsight.org
Gruppen er baseret på donation/Dana (Foreslået donation 100,- (50, – hvis du er ledig e.l.)
Læs mere om princippet Dana på Copenhagen Insight Meditations hjemmeside

Pris: Donationbaseret
Datoer: 5.10.20 kl 17-18:15, 2.11.20, 7.12.20

Dette hold er for deltagere, der ikke kan deltage på almindelige yogahold pga. smerter.
Du vil blive undervist i den blideste yoga, der blødgør og åbner din krop efterhånden som den bliver klar til det. Du vil lære, hvordan du kan påvirke din smerteoplevelse i positiv retning ved at berolige dit nervesystem. Du vil blive fortrolig med vejrtrækningsøvelser og enkle mindfulnessøvelser, så du også på egen hånd kan finde ro og dæmpe den stress, der ofte er en del af at have smerter.
Hver gang afsluttes med en afspænding, hvor du ligger understøttet af puder og tæpper på den måde, der bedst tilgodeser dine udfordringer.
Du vil gennem mindful yoga opnå større fortrolighed med din krops ressourcer og grænser, så du i højere grad kan udnytte dine ressourcer uden at overbelaste kroppen.
Undervisningen er tilrettelagt så ALLE kan være med.
Der er maks. 8 deltagere.
Mandage kl 11.45-13.15.
Sted: Yoga Skolen, Fabriksvej 10, 3000 Helsingør
Tilmelding Helsingør Aftenskole.

Pris: 560,- for hele forløbet.
Datoer: Første gang den 10.august

Et 8 ugers forløb for mennesker, der er helt eller delvis sygemeldt med stress – eller føler sig så belastede, at der er risiko for en stresssygemelding. Forløber er også egnet, hvis man er vendt tilbage til arbejde efter en sygemelding.
På dette hold kommer du til at træne en række forskellige teknikker, der beroliger et belastet nervesystem. Du vil få en oplevelse af hvordan blid bevægelse, blide stræk, vejrtrækningsøvelser og enkle mindfulnessøvelser kan hele dit nervesystem – og på sigt genopbygge robusthed og evnen til at balancere udfordring og hvile. Du vil lære hvordan du kan ændre oplevelsen af ubehag ved at forholde dig anderledes til det.
Du vil blive fortrolig med, hvordan det føles, når din grænse er nået og med vigtigheden af at respektere den.
Der indgår korte oplæg eksempelvis om nervesystemet, vejrtrækningen og en yogafilosofisk vinkel på hvordan vi kan forstå, håndtere og afhjælpe forskellige former for stress i vores liv.

Yogaen er blid og nænsom, så ALLE kan være med uanset tidligere erfaringer.

Max 8 deltagere.

Jeg tilbyder 3 forløb i efterårssæsonen:
Yoga Skolen i Helsingør (tilmelding: www.helsingør-aftenskole.dk/yoga-skolen)
The Yoga Practice i Hørsholm (tilmelding: www.fof.dk/Nordsjaelland/Kursusoversigt/motion-bevaegelse/yoga/skaansomme-forloeb/yoga-mod-stress)
Den Gamle Bio i Fredensborg (også FOF, se ovenfor)

Pris: 600,- / 835,- for hele forløbet.
Datoer: Onsdage kl. 13.15- 14.45. Første gang den 12.august i Helsingør. Onsdage kl 9.00-10.30 i Hørsholm, første gang den 2.september. Fredage kl 9.00-10.30 i Fredensborg, første gang den 4.september

Slut fred – om at stilne selvkritiske tanker

På denne workshop tager vi afsæt i den buddhistiske tradition, når vi kigger vores selvkritiske tanker i kortene: Hvad er egentlig deres natur? Hvad vokser de af? Hvordan kan vi begrænse deres indflydelse på os? Og hvordan kan vi forholde os anderledes til det, der opleves som krav om altid at skulle arbejde på at blive lidt bedre, lidt dygtigere, lidt anderledes end vi er?

Den buddhistiske filosofi lægger vægt på, at vi alle lever liv, der indebærer en blanding af, at noget går godt, og noget går skidt, og det ændrer ikke på vores grundlæggende værdi som mennesker. Vores vigtigste opgave er ikke at kæmpe en umulig kamp for at undgå, at det går op og ned, men at forsøge at bevare vores sindsligevægt og vores venlighed overfor os selv – uanset om vi lykkes eller mislykkes.

På workshoppen skal vi praktisere blid yoga, hvor du vil blive inviteret til at slippe krav om at skulle præstere og lade det, du mærker og oplever, være godt nok. Oplæg og meditationer vil blandt andet have fokus på, hvordan du kan slippe den tætte identifikation med præstation, tanker og følelser, og på hvordan du kan komme i kontakt med en omsorgsfuld indstilling til dig selv og fordybe den. Du vil blive guidet igennem 3 enkle meditationsteknikker, som du efterfølgende vil kunne praktisere på egen hånd, både på meditationspuden og i løbet af din hverdag.

Tidligere deltagere siger om workshoppen:
”En meget berigende workshop med oplæg, blid yoga, meditationer, og særdeles brugbare værktøjer til at arbejde videre med bagefter (og jeg bruger det!) – alt sammen i en kærlig, favnende og nærværende atmosfære. Tiden fløj afsted, – af hjertet tak, Ene.” Hanne
”Workshoppen har givet mig lette og enkle redskaber til at stilne min selvkritik og jeg har fået en ny viden, som jeg nu har integreret i min hverdag. Ene er en kyndig underviser, der skaber en dejlig varm og god stemning.” Maria
”Det var bare SÅ dejligt – og lige til at gå til og bruge bagefter.” Line

Pris: 375,-
Datoer: Næste workshop er under planlægning

Når vi er pressede af uro og stress, skaber det en masse tanker, der igen forstærker uroen i kroppen, og det kan være svært at komme ud af den onde cirkel. Denne workshop handler om at bruge kroppens ressourcer til at finde ro.

Vi skal træne blid yoga i bevægelse og arbejde med at give tankerne mindre magt ved at øge opmærksomheden i kroppen. Du vil lære, hvordan det er muligt at rumme ubehag, uden at det kommer til at fylde og tage styringen i dit liv. Du vil lære, hvordan du styrker din oplevelse af at være afgrænset, og du får 2 meditationsteknikker, der skaber plads og ro indeni. Alle teknikker er enkle og lige til at overføre til din hverdag.

Workshoppen kræver ikke andre forudsætninger end lysten til at sænke tempoet og mærke dig selv. Du behøver ikke at have erfaringer med hverken yoga eller meditation, men det er bestemt ingen ulempe. Der findes tæpper og yogamåtter, men du er selvfølgelig velkommen til at medbringe dit eget.
Workshoppen finder sted på Yoga Skolen, Fabriksvej 10, 3000 Helsingør

Pris:
Datoer: Kan bestilles til din arbejdsplads

Hvordan kan du passe på dig selv, samtidig med at du stiller dig til rådighed for andre mennesker som fagperson og som medmenneske? For engagerede mennesker, der brænder for gøre en forskel, kan det nogen gange føles som om det bliver et valg mellem enten at udføre sit arbejde tilfredsstillende eller at passe på sig selv.

Dette forløbs formål er at forebygge stress og udbrændthed i arbejdet med andre mennesker og er tilrettelagt for lærere, pædagoger, sundhedspersonale, socialrådgivere m.v.
Du vil lære konkrete teknikker til at bevare eller genoprette indre ro og balance i forbindelse med udfordrende situationer, og du vil lære, hvordan du kan styrke din evne til at stå fast med en tryg afgrænsning til omverdenen. Du vil få inspiration til at arbejde med at rumme den magtesløshed, der ofte er del af at arbejde med andre mennesker. Teknikkerne er enkle og kan overføres direkte til din hverdag både i og uden for arbejdstid.
Vi starter hver gang med blid yoga, hvor alle kan være med uanset tidligere erfaring og fysisk form. Der indgår desuden korte teoretiske oplæg om samspillet mellem krop og psyke, når vi er pressede. Bl.a. vil du høre om hvordan reptilhjernen sætter dagsordenen i dit sind, hvordan dine tanker og følelser påvirker din krop og hvordan du kan påvirke det autonome nervesystem.
Indholdet er baseret på yoga, mindfulness og kropsterapi.

Forløbet strækker sig over 4 gange. Første gang varer 3 timer, de følgende gange 2 timer.

Pris:
Datoer: Forløbet kan bestilles til din arbejdsplads.