Kalender

Dette forløb henvender sig til alle, der oplever det svært finde balancen i forhold til mad og spisning og derfor svinger mellem at spise for meget/forkert og at gå på strikse slankekure.
Forløbet er en kombination af blid yoga, der øger opmærksomheden på kroppens signaler, enkle mindfulnessøvelser og undervisning i enkle principper for, hvordan du kan spise afbalanceret og sundt – uden at komme i nærheden af slankekure eller forbud. Du vil få redskaber til at finde din egen, varige balance – både i forhold til den måde du spiser, dét du spiser og den måde, du skelner mellem det, du har lyst til og det, du har brug for.

Den første gang er en workshop på 3 timer, hvor du vil blive introduceret til det, vi skal arbejde med igennem forløbet. Du vil blive undervist i blid yoga, der hjælper dig ned i tempo og ned i kroppen. Yogaen er tilrettelagt for alle, uanset tidligere erfaringer og eventuelle skavanker. Du vil lære to enkle mindfulnessøvelser, der kan bruges af begyndere og øvede meditatorer. Efter workshoppen får du et kort yogaprogram og en guidet meditation med dig hjem, så du kan fortsætte på egen hånd mellem mødegangene.
På workshoppen vil klinisk diætist Marina Fredskilde undervise i enkle principper for at bibeholde en stabil mæthed og dermed minimere risikoen for at spise mere eller anderledes end ønsket. Marina kommer igen efter 3 mødegange, dvs. ca. halvvejs i forløbet, hvor hun vil følge op og svare på spørgsmål. Ligeledes vil Marina være med den sidste gang.

Efter workshoppen underviser Ene Ravn hver 2. mandag, i alt 7 gange, kl 16.30 -18.00.
Her vil du blive undervist i yoga og mindfulness, og der vil være tid til at udveksle erfaringer i gruppen. Du vil få det største udbytte af forløbet, hvis du indstiller dig på at træne 10-30 minutter derhjemme mellem mødegange.

Deltagerantal: Max 7
Undervisere: Yogalærer/psykoterapeut Ene Ravn og klinisk diætist Marina Fredskilde
Sted: Gurrevej 260, 3000 Helsingør
Obs: forløbet er ikke behandling og derfor ikke velegnet, hvis man lider af en spiseforstyrrelse.

Pris: 2400,-
Datoer: Forløbet strækker sig over 16 uger. Første gang er en workshop den 29. februar kl 10.00-13.00. Derefter mødes vi mandag den 9. marts kl. 16.30-18.00 og hver anden mandag indtil den 18/5. Vi mødes igen den 15/6 til opfølgning. I alt 8 mødegange.

Slut fred – om at stilne selvkritiske tanker

På denne workshop tager vi afsæt i den buddhistiske tradition, når vi kigger vores selvkritiske tanker i kortene: Hvad er egentlig deres natur? Hvad vokser de af? Hvordan kan vi begrænse deres indflydelse på os? Og hvordan kan vi forholde os anderledes til det, der opleves som krav om altid at skulle arbejde på at blive lidt bedre, lidt dygtigere, lidt anderledes end vi er?

Den buddhistiske filosofi lægger vægt på, at vi alle lever liv, der indebærer en blanding af, at noget går godt, og noget går skidt, og det ændrer ikke på vores grundlæggende værdi som mennesker. Vores vigtigste opgave er ikke at kæmpe en umulig kamp for at undgå, at det går op og ned, men at forsøge at bevare vores sindsligevægt og vores venlighed overfor os selv – uanset om vi lykkes eller mislykkes.

På workshoppen skal vi praktisere blid yoga, hvor du vil blive inviteret til at slippe krav om at skulle præstere og lade det, du mærker og oplever, være godt nok. Oplæg og meditationer vil blandt andet have fokus på, hvordan du kan slippe den tætte identifikation med præstation, tanker og følelser, og på hvordan du kan komme i kontakt med en omsorgsfuld indstilling til dig selv og fordybe den. Du vil blive guidet igennem 3 enkle meditationsteknikker, som du efterfølgende vil kunne praktisere på egen hånd, både på meditationspuden og i løbet af din hverdag.

Tidligere deltagere siger om workshoppen:
”En meget berigende workshop med oplæg, blid yoga, meditationer, og særdeles brugbare værktøjer til at arbejde videre med bagefter (og jeg bruger det!) – alt sammen i en kærlig, favnende og nærværende atmosfære. Tiden fløj afsted, – af hjertet tak, Ene.” Hanne
”Workshoppen har givet mig lette og enkle redskaber til at stilne min selvkritik og jeg har fået en ny viden, som jeg nu har integreret i min hverdag. Ene er en kyndig underviser, der skaber en dejlig varm og god stemning.” Maria
”Det var bare SÅ dejligt – og lige til at gå til og bruge bagefter.” Line

Den næste workshop finder sted hos Yogimind, Helsingørgade 43 A, 3400 Hillerød

Pris: 375,-
Datoer: Lørdag den 18. januar 2020 kl. 12.00 - 15.30

Når vi er pressede af uro og stress, skaber det en masse tanker, der igen forstærker uroen i kroppen, og det kan være svært at komme ud af den onde cirkel. Denne workshop handler om at bruge kroppens ressourcer til at finde ro.

Vi skal træne blid yoga i bevægelse og arbejde med at give tankerne mindre magt ved at øge opmærksomheden i kroppen. Du vil lære, hvordan det er muligt at rumme ubehag, uden at det kommer til at fylde og tage styringen i dit liv. Du vil lære, hvordan du styrker din oplevelse af at være afgrænset, og du får 2 meditationsteknikker, der skaber plads og ro indeni. Alle teknikker er enkle og lige til at overføre til din hverdag.

Workshoppen kræver ikke andre forudsætninger end lysten til at sænke tempoet og mærke dig selv. Du behøver ikke at have erfaringer med hverken yoga eller meditation, men det er bestemt ingen ulempe. Der findes tæpper og yogamåtter, men du er selvfølgelig velkommen til at medbringe dit eget.
Workshoppen finder sted på Yoga Skolen, Fabriksvej 10, 3000 Helsingør

Pris: 375,-
Datoer: Den 25.januar 2020 kl 10.30-14.00

Torsdage kl. 10-12. Vi arbejder med mindfulness og blid, hensyntagende yoga og du vil få lidt teoretisk undervisning, blandt andet i, hvordan dit nervesystem påvirkes af smerter. Du vil lære hvordan du kan berolige dit nervesystem og reducere den stress, der ofte følger med at have smerter. Du kommer til at træne din bevidsthed om kroppens grænser og arbejde med at opnå større accept af dine smerter.
Du kommer til at stifte bekendskab med forskellige teknikker og får støtte til at undersøge hvad, der hjælper netop dig bedst. Forløbet giver mulighed for at udvikle en fortrolighed med de øvelser, der giver mest mening for dig, så du kan fortsætte på egen hånd efter forløbet. Hver gang indgår en yogasekvens, afspænding og meditationer. Du skal forvente at bruge 20-30 min. dagligt til træning mellem mødegange.

Forløbet er tilrettelagt for deltagere med kroniske smerter, og der er mulighed for at ligge eller sidde som det passer dig bedst. Deltagelse i forløbet kræver ikke andre forudsætninger end nysgerrighed og åbenhed og lyst til at afprøve nye måder at håndtere smerte på. Gruppens størrelse giver mulighed for, at vi sammen kan skabe et trygt forum med plads til alle.
Der findes tæpper, puder og yogamåtter, men du er selvfølgelig velkommen til at medbringe dit eget.

Tilmelding på mail. Der starter nyt forløb, når der er 5 tilmeldte. Du er altid velkommen til at ringe for nærmere info.

Pris: 2200,-
Datoer:

Hvordan kan du passe på dig selv, samtidig med at du stiller dig til rådighed for andre mennesker som fagperson og som medmenneske? For engagerede mennesker, der brænder for gøre en forskel, kan det nogen gange føles som om det bliver et valg mellem enten at udføre sit arbejde tilfredsstillende eller at passe på sig selv.

Dette forløbs formål er at forebygge stress og udbrændthed i arbejdet med andre mennesker og er tilrettelagt for lærere, pædagoger, sundhedspersonale, socialrådgivere m.v.
Du vil lære konkrete teknikker til at bevare eller genoprette indre ro og balance i forbindelse med udfordrende situationer, og du vil lære, hvordan du kan styrke din evne til at stå fast med en tryg afgrænsning til omverdenen. Du vil få inspiration til at arbejde med at rumme den magtesløshed, der ofte er del af at arbejde med andre mennesker. Teknikkerne er enkle og kan overføres direkte til din hverdag både i og uden for arbejdstid.
Vi starter hver gang med blid yoga, hvor alle kan være med uanset tidligere erfaring og fysisk form. Der indgår desuden korte teoretiske oplæg om samspillet mellem krop og psyke, når vi er pressede. Bl.a. vil du høre om hvordan reptilhjernen sætter dagsordenen i dit sind, hvordan dine tanker og følelser påvirker din krop og hvordan du kan påvirke det autonome nervesystem.
Indholdet er baseret på yoga, mindfulness og kropsterapi.

Forløbet strækker sig over 4 gange. Første gang varer 3 timer, de følgende gange 2 timer.

Pris:
Datoer: Forløbet kan bestilles til din arbejdsplads.
1,5 times introduktion til hvordan yoga og yogafilosofi kan bidrage til større accept og mindre lidelse i et liv med smerter.
Yoga er for alle – også for mennesker med kroniske smerter. På denne introduktionsaften får du lejlighed til at snuse til, hvordan yoga kan øge din livskvalitet og dit velbefindende – også selvom du er vant til, at dine smerter hindrer dig i at udfolde dig fysisk, som du gerne ville.
Du vil få en introduktion til, hvordan du kan påvirke dine smerter i positiv retning ved at berolige dit nervesystem. Du vil få lejlighed til at afprøve nogle af alle de teknikker yogaen tilbyder: blide, bevægelser, der blødgør og øger opmærksomhed på kroppens grænser (du kan sidde på en stol) og mindfulnessteknikker, der kan ændre den måde, du oplever dine smerter.
Pårørende er meget velkomne.
Tilmelding på mail til [email protected] eller på tlf. 26 27 23 80.
Der er puder, tæpper og yogamåtter til rådighed, men du er selvfølgelig velkommen til at medbringe dit eget.
Introduktionsaftenen finder sted på Yoga Skolen, Fabriksvej 10, 3000 Helsingør

Den 3. februar starter et nyt 8 ugers forløb på Yoga Skolen. Tilmelding på Helsingør Aftenskole www.helsingor-aftenskole.dk/yoga-skolen/. Pris 560,- for hele forløbet.

Pris: Gratis
Datoer: tirsdag den 21. januar og 28. januar kl 19.00-20.30.